Hoe bouw je een nieuw museum? Meestal begin je met potlood en papier en voor je het weet ben je aan het verhuizen, schilderen, teksten aan het schrijven, enz. Maar hoe weet je of jouw museum zal aanslaan? En zal je museum geschikt zijn voor elk publiek?
Met enkele musea die recent een nieuwe invulling kregen, kenden we in de Noorderkempen ondertussen al het klappen van de zweep. Met het Gevangenismuseum in Merksplas en het Museum Tempelhof / Baksteenmuseum in Beerse stonden opnieuw twee musea in de steigers. En ook andere musea zoals het Begijnhofmuseum in Turnhout dachten ondertussen na over hun toekomst. Samen met hen gingen we aan de slag om het museum van de toekomst te ontwerpen.
Momenteel wordt er volop nagedacht over wat er in al die nieuwe musea zal worden tentoongesteld. Maar de vraag wat het publiek van die keuzes denkt, bleef voorlopig onbeantwoord. Om na te gaan of het sop de kool wel waard is, ontwikkelde Erfgoed Noorderkempen samen met enkele partners uit de privésector en het onderwijs, VR-in-a-Box.
We bouwen elk museum op ware grootte, mét toonkastjes, sokkels, touchscreens, … na in karton. Daarin projecteren we virtueel de objecten, foto’s, filmpjes, enz. in virtual reality, 360° en augmented reality. Met je smartphone of tablet kun je het museum dan bezoeken. Maar je kunt het museum ook aanraken, waardoor de virtuele realiteit ook tastbaar wordt (brownboxing).
Omdat alles in karton wordt uitgevoerd, kan de opstelling snel worden aangepast, maar ook de technologie. Eerst werken we vooral met smartphones en tablets, maar daarna komen ook VR brilletjes aan bod om uiteindelijk tot een volledige onderdompeling te komen.
Daardoor kunnen we niet alleen nagegaan wat mensen van de plannen vinden, maar kunnen ook de plannen zelf worden bijgestuurd in de loop van het proces. Deelnemers worden tijdens hun virtuele bezoek geobserveerd en achteraf bevraagd over hun ervaringen.
VR-in-a-Box is een initiatief van Erfgoed Noorderkempen, in samenwerking met de musea in de Noorderkempen, Gemeentes Beerse, Merksplas en Turnhout, RTV (regionale TV), VRT Sandbox (de innovatiepoot van de VRT), Haystack International (multisensoriële marketing), ODISEE hogeschool (hogeschool en onderzoek), Smurfit Kappa (kartonnagebedrijf in Turnhout), Dynamic Dimensions (VR & AR) en FARO (Vlaams steunpunt voor Cultureel Erfgoed).