Inleiding

Dit project is afgelopen. Het liep van 1 maart 2019 tot 30 september 2019.

Hoe maak je een nieuw museum? Meestal begin je met potlood en papier en voor je het weet ben je aan het verhuizen, plannen aan het tekenen, teksten aan het schrijven, enz. Maar hoe weet je of jouw museum zal aanslaan bij het publiek?

Het doel van VR-in-a-Box was het uittesten van een nieuwe permanente opstelling nog voordat die wordt gebouwd. Dit proces, rapid prototyping genaamd, probeert op voorhand en door middel van goedkope materialen en een 3D-ontwerp, een meer concreet beeld te krijgen van het eindresultaat.

VR-in-a-Box ging nog een stap verder door reeds zeer vroeg in de ontwerpfase een proefopstelling te bouwen in karton en daarin met behulp van VR-, AR- en 360°-technologie de toekomstige opstelling te projecteren. De bezoekers werden ook actief bevraagd naar hun beleving en bevindingen zodat het ontwerp kon worden bijgestuurd.

Blogberichten over VR-in-a-Box

VR-in-a-BOX 3.0

Na de succesvolle edities in Beerse en Turnhout starten we zondag 15/09 met VR-in-a-Box in het Gevangenismuseum in Merksplas. De derde editie is opnieuw heel anders opgevat dan de eerste twee. Dit keer stappen we letterlijk en figuurlijk uit onze Box. Alexander Kerkhof (Feathers on Wings) waarmee we verleden jaar de Begijnhovententoonstelling maakten, heeft zich…

Read more

VR-in-a-BOX 2.0

Na de succesvolle editie in Beerse zijn we afgelopen zaterdag gestart met VR-in-a-Box in de Turnhoutse Begijnhofkerk. De tweede editie is heel anders opgevat dan de eerste en maakt gebruik van draadloze VR-brilletjes (Oculus Quest). Alexander Kerkhof (Feathers on Wings) waarmee we verleden jaar de Begijnhoven tentoonstelling maakten, heeft de hele linker zijbeuk van de…

Read more

VR-in-a-box – erfgoeddag ’19

Erfgoed Noorderkempen nodigt je uit om het museum van de toekomst te bezoeken via dit belevingsparcoursi.s.m. Begijnhofmuseum Turnhout, Gevangenismuseum Merksplas, Gemeente Beerse, Heemkundige Kring De Vlierbes, VRT Sandbox, Haystack International, ODISEE hogeschool, Smurfit Kappa, Dynamic Dimensions Hoe maak je een nieuw museum? Meestal begin je met potlood en papier en voor je het weet ben…

Read more

Een ontdekkingsreis doorheen drie musea en hun depots

Ik ben Yotti Van Deun. Sinds 23 oktober 2018 ben ik binnen de deelwerking cultureel erfgoed actief als projectcoördinator erfgoedwaardering De Noorderkempen leren waarderen Het Begijnhofmuseum in Turnhout, het Gevangenismuseum in Merksplas en het Heemkundig Museum Tempelhof in Beerse zijn eind vorig jaar gestart met een innovatief partnerproject rond het waarderen van hun collecties. Door…

Read more

VR-in-a-box!

Hoe bouw je een nieuw museum? Meestal begin je met potlood en papier en voor je het weet ben je aan het verhuizen, schilderen, teksten aan het schrijven, enz. Maar hoe weet je of jouw museum zal aanslaan? En zal je museum geschikt zijn voor elk publiek? Met enkele musea die recent een nieuwe invulling…

Read more

Verslag van het project

VR-in-a-Box was een project dat werd gerealiseerd via een subsidie voor Innovatieve Partnerprojecten van de Vlaamse overheid. Deze subsidie beoogt het samenwerken tussen culturele spelers en privébedrijven om samen te streven naar innovatie.

  • Het totale budget van het project bedroeg €18.798,52.
  • Het project diende als publieksluik voor een pilootproject waarderen
  • Er werden in totaal 3 verschillende VR-in-a-BOX edities gerealiseerd, één per deelnemend museum
  • We verwelkomden in totaal +/- 400 bezoekers, waarvan 129 een enquête invulden

Naast Erfgoed Noorderkempen die het project coördineerde waren de volgende partners waren betrokken bij dit project:

Musea:

  • Musea en Archief Turnhout (Begijnhofmuseum)
  • Heemkundige Kring De Vlierbes, Beerse (Baksteenmuseum)
  • Het Gevangenismuseum Merksplas

Zij zorgden voor de inhoudelijke invulling van het project.

Ondernemingen & hun respectievelijke rol:

  • VRT Sandbox: begeleiding dossier & pitch
  • Smurfit Kappa: cartonnage, zij zorgden voor voldoende dozen in allerlei formaten (wanden, stoeltjes, sokkels, enz.) die op maat van dit project werden uitgetekend door hun designers en op hun machines werden uitgesneden. Daarnaast schonken zij ook het “talking head” die we bij de eerste editie in Beerse inzetten.
  • Dynamic Dimensions: zij werkten het concept mee uit en stonden in voor de realisatie van alle VR elementen voor de eerste editie.
  • Feather on Wings: het berijfje van creatieve duizendpoot Alexander Kerckhof ontwikkelde de concepten en de VR voor de tweede en de derde editie.
  • 3D infinity: verzorgden de scans van alle museale objecten die we als 3D in de VR verwerkten.
  • Stokken en Staarten ontwikkelde het logo en verzorgde de vormgeving van de roll-up banners die tijdens elke editie van het project meereisden

Gebruikte technologie:

  • AR: Erfgoedapp van FARO voor AR
  • 360°: Oculus Rift
  • Roomscale VR: Oculus Quest
  • Publieksbevraging: kiosk met google forms

Media over VR-in-a-Box

Download de uitgebreide versie van dit verslag:

De algemene conclusie voor dit project luidt als volgt:

  • VR brillen zijn in hun huidige vorm ongeschikt om met groepen te werken. De begeleiding die je moest steken om mensen vertrouwd te maken met de technologie zelf zijn te groot. De controllers hebben te veel knopjes die niet kunnen worden afgezet door de ontwikkelaars bijvoorbeeld.
  • De grote verborgen kost van VR projecten werd pas zichtbaar in de loop van dit traject: het onderhouden van de software. Het is allemaal heel leuk om je eerste VR omgeving eindelijk te zien te krijgen, maar éénmaal die opgeleverd is, beginnen de onderhoudskosten. Na twee of drie updates van de VR brillen zelf (en dus van de Game Engine die erop draait) werken de meeste VR omgevingen die je hebt gebouwd niet meer. Je ontwikkelaar moet opnieuw aan de slag om ze weer aan de praat te krijgen. Naar schatting is de onderhoudskost van een VR-omgeving over een periode van ca 2 jaar quasi even hoog als de initiële ontwikkelingskost
  • Een goed scenario voor je VR omgeving is een absolute must om te kunnen starten. Je moet je verhaal echt klaar hebben, maar ook alle ingrediënten (digitale assets) om dat te kunnen vertellen. De voorbereidende fase hebben we sterk onderschat. Ze is vele malen intensiever dan bij de voorbereiding van een klassieke tijdelijke tentoonstelling. Tegelijkertijd biedt dit ook kansen om participatief te werk te gaan. Een grotere groep kan actief meedenken en meewerken aan de realisatie van het verhaalconcept en het scenario. Het is echt groepswerk.

Consequenties en vervolgtrajecten:

Momenteel lopen er geen vervolgtrajecten. De VR brillen die we aankochten tijdens het project worden sporadisch via de uitleendienst ter beschikking gesteld.

Algemene info

Meer weten? Contacteer ons!

Als je meer wil weten over het verloop en de resultaten van dit project, aarzel dan niet om ons te contacteren.

Contact
cultureelerfgoed@erfgoednoorderkempen.be
014/44.33.62